BARÉNYI  Béla

Barényi Béla.Barényi Béla.Biografie:

Geboren: 1 maart 1907 (Hirtenberg - Oostenrijk-Hongarije)
Als: Barényi Béla Viktor Karl
Overleden: 5 mei 1997 (Sindelfingen, district Böblingen - Duitsland)

Ingenieur, Autoveiligheidspionier - Vader van de Volkswagen Kever, de Passieve Veiligheid, de Veiligheidskooi Inzittende, het Inschuifbaar Stuursysteem en de Veiligheidsgordel!


Berényi Béla's vader, Barényi Jenõ, was kolonel in het Oostenrijks-Hongaars leger en leraar aan de militaire academie in Pozsony, een voormalige Hongaarse hoofdstad, nu beter gekend als Bratislava. Zijn moeder, Maria Keller, was afkomstig van een van de rijkste families van Oostenrijk. Zijn grootvader, Fridolin Keller, bezat een metaalverwerkend fabriek en de familie bezat ook een autofabriek die het merk Austro-Daimler fabriceerde. Maar wanneer in W.O.I zowel zijn vader als zijn grootvader stierven, verdween ook het familiefortuin. Wanneer Pozsony deel werd van het nieuwe 'Tsjecho-Slowakije' in 1920, nam zijn familie de Tsjecho-Slowaakse nationaliteit aan. Als kind werd Barényi getroffen door een zware heupontsteking wat resulteerde in een permanente lichaamsstijfheid. Hij noteerde later dat deze beperking aan de oorsprong lag van zijn carrière, door op het probleem te reageren met in zijn vrije tijd geavanceerde technische literatuur te lezen.

Ontwerp van de VW kever.

Het plan van de door Barényi Béla uitgevonden Volkswagen (1925).

Barényi Béla studeerde in Hongarije en Oostenrijk, waar hij zijn studie vervolledigde op het Technikum in Wenen. Na zijn studies als ingenieur mechanica en elektrotechniek op de universiteit, was Barényi tewerkgesteld bij Austria-Fiat, Steyr en Adler automobiel maatschappijen alvorens Daimler-Benz te vervoegen in 1939.
In 1925 tekende hij de bekende Volkswagen Kever. Omdat Porsche later de uitvinding werd toegeschreven (1938), ondernam Berényi wettelijke stappen in 1955. De Duitse rechtbanken en the State Patent Office in Mannheim erkenden dat Barényi het concept en de hoofdcomponenten van de Volkswagen had uitgevonden. Barényi vroeg slechts 1DM (één Duitse mark) schadevergoeding.
Van 1939 tot 1972 werkte hij voor Daimler-Benz, waar hij geruime tijd de leiding had van de afdeling strategische planning. Toen Barényi in 1939 in dienst trad als hoofd van de veiligheidsafdeling bij Daimler-Benz, bestond deze afdeling uit vier man personeel en was deze gehuisvest in een houten barak van 100 vierkante meter!

Meerdere van zijn uitvindingen waren hun tijd ver vooruit. Gedurende zijn werkzame leven wist hij maar liefst 2500 patenten op zijn naam te zetten. De passieve veiligheid van auto's was eveneens ontworpen door Barényi. Zo was de verdeling van de auto in drie zones de meest belangrijke (1951) van zijn uitvindingen. De kwetsbare passagiersruimte was omgeven door een vervormbare voorkant en een achterkant die de impact van een aanrijding absorbeerde, met andere woorden: de kreukelzone deed zijn intrede. Ten einde zijn ontwerp in massaproductie te kunnen brengen, diende hij nog het starre onderstel te vervangen door een bodemplaat, gepatenteerd in 1943. Sinds 1959 fabriceerde Daimler Benz (en vandaag iedere autoconstructeur in de wereld) auto's, gekend voor hun wereldwijde veiligheid, gebaseerd op Barényi's ontwerp. Crashtests zijn ook nauw verbonden aan zijn naam.

Barényi's kreukelzone.
Barényi Béla uitvinder van de kreukelzone.

Barényi Béla uitvinder van de kreukelzone.

Barényi Béla met de Mercedes Benz auto. Wagen na crashtest.
Barényi Béla met de Mercedes Benz auto waarin voor het eerst de kreukelzone werd ingebouwd.
Een wagen die de crashtest doorstaan heeft.

Zijn uitvindingen veranderden gans de autoproductie over gans de wereld. Als erkenning van zijn verwezenlijkingen werd hij toegelaten tot de 'Detroit Automotive Hall of Fame' in 1994. En in 2007 werd hij ook opgenomen in de 'European Automotive Hall of Fame'. Met zijn ideeën heeft hij het leven van miljoenen gered op de baan. Barényi Béla wordt beschouwd als de “Vader van de Passieve Veiligheid”.
Barényi Béla trok zich terug in 1972, maar de rest van zijn leven werd hij door de Mercedes ingenieurs nog om advies gevraagd.
Hij overleed in Böblingen (Duitsland) op 5 mei 1997.

Diverse :
* Een advertentie in 1993 van Mercedes-Benz bevatte Barényi's afbeelding met de fiere vermelding: “Niemand in de wereld besteedde meer aandacht aan de veiligheid van de auto als deze man”.
* In 2005 werd door de Vereniging voor Motorveteranen (AMV) en de firma Robert Bosch de Barényi Béla Prijs in het leven geroepen, om personen te belonen die verdienstelijke bijdragen aan het gemotoriseerde verkeer geleverd hadden.
* In 1989 werd hem de titel van professor verleend door de Oostenrijkse president, Kurt Waldheim.
* Barényi werd in zijn geboorteplaats Hirtenberg geëerd met een plaquette.
* Een fabriek van Daimler AG in Sindelfingen is gelegen in de Béla Barényi-straat.


Patent. Hall of Fame 1994. Barényi Béla Prijs.
Één van de patenten van Barényi Béla (30 oktober 1952 - kreukelzones).
1994: Barényi in Detroit bij zijn opname in de 'Automotive Hall of Fame'.
De Barényi Béla Prijs ingesteld in 2005.
Geboortehuis. Barényi Béla Sitz in Baden.
Een tekening uit 1887 van het geboortehuis van Barényi Béla in Hirtenberg.
Een Barényi Béla Sitz in Baden bij Wenen